HVAD ER KETO & LCHF?

KETO

KETO er en forkortelse for ketose, og betyder overordnet, at man spiser på en bestemt måde, så kroppen fedtforbrænder og dermed også er i ketose. At være i ketose betyder, at kroppen bruger fedtforbrænding som primært brændstof. For at være fedtforbrændende skal kroppen skifte motor.

 

Vores krops primære energikilde (benzin) er normalt glukose, som vi også kender som vores blodsukker. Det er kulhydrater, der omdannes til glukose og dermed får vores blodsukker til at stige. Hvis vi skal være fedtforbrændende skal vi derfor indtage en minimal mængde kulhydrater. Helt ned til 20 g dagligt. Resten af vores madindtag skal komme fra fedt og protein.

 

Fedt til at give krop og hjerne energi og protein som vores krops byggesten.

Derfor kalder man også KETO for en striks form for LCHF. Denne levevej er god hvis du lider af slem sukker/gluten afhængighed. Den fungerer også godt da den ligesom ved LCHF holder dit blodsukkerniveau stabilt og hermed din energi stabil og minimerer din sukkertrang. 

 

LCHF

LCHF er en livsstil og levevej, hvor dit kulhydratindtag bliver minimeret. LCHF står for Low carb High fat (lavt kulhydratindtag, højt fedtindtag).

 

Det betyder overordnet at der skæres ned for mange kulhydrater og visse kulhydrater udelukkes helt såsom pasta, ris, kartofler, brød m.m. Derimod skrues der op for det gode fedt. Det er altså tilladt at indtage større mængder af smør, de gode olier samt fede mejeriprodukter som fløde og ost.

 

LCHF fokuserer på at skære ned for alle forarbejdede fødevarer, da disse indeholder store mængder skjult sukker og salt. Der er fokus på rigtig mad som grøntsager der vokser over jorden, æg, kød og fisk og nødder.

 

LCHF er anerkendt i mange lande og af mange læger efterhånden, da effekten af denne levevej er stor både hvad angår vægttab, diabetes, blodsukkerregulering m.m.